Retrö -liukuoven helasarjan takuu, kuluttajansuoja, tuoteturvallisuus ja tuotevastuu

Retrö liukuoven helasarjalle myönnämme 2 vuoden takuun.

Kuluttajalla on oikeus valittaa virheellisestä tuotteesta kuluttajansuojalain nojalla. Myyjä on vastuussa tuotteessa olevista virheistä. Ostajalla on oikeus saada virheetön tuote, hinnan alennusta tai vaatia kaupan purkamista. Ostajan on kuitenkin suostuttava virheiden korjaamiseen, jos myyjä sitä tarjoaa. Korjaaminen on tehtävä viipymättä, eikä se saa alentaa tuotteen arvoa. Kuluttajaneuvojat opastavat ja auttavat kuluttajaa. Kuluttajavalituslautakunta voi antaa asiassa ratkaisusuosituksen, mikä ei kuitenkaan ole myyjää sitova.

Tuotevastuulain nojalla kuluttaja voi vaatia korvausta kulutustavaran aiheuttamasta vahingosta. Laki ei koske tuotteelle itselleen aiheutunutta vahinkoa, vaan tuotteen ihmiselle tai yksityiselle omaisuudelle aiheuttamaa vahinkoa. Vahingon korvaamisesta on vastuussa: 1. valmistaja, 2. valmistuttaja (omalla nimellään laskee tuotteen liikkeelle) tai 3. maahantuoja. Myyjä on vastuussa vain, jos hän ei yhden kuukauden kuluessa ilmoita edellä mainittuja tahoja.

Korvausvastuu syntyy, jos tuote ei ole niin turvallinen kuin käyttäjä on voinut edellyttää. Tällöin on huomioitava käyttö- ym. ohjeissa annetut ohjeet. Korvauksen hakija on vahingon kärsinyt, ei tuotteen ostaja tai omistaja. Korvausta on haettava kolmen vuoden kuluessa vahingon tapahtumisesta ja viimeistään 10 vuoden kuluessa tuotteen liikkeelle laskemisesta. Mikäli vastuutahon kanssa ei päästä sopimukseen korvauksesta, voidaan vahinkokanne panna vireille alioikeudessa.

Tuotevastuu poistuu silloin kun tuotetta käytetään väärin. Helaform Oy ei korvaa välillisiä kuluja.